کشت هیدروپونیک فلفل

خصوصیات مناسب بستر کشت فلفل شامل چه مواردی است؟

pH و EC مناسب بستر کشت هیدروپونیک فلفل

یکی از مهم‌ترین عوامل در کشت‌ آبی سطح pH است. وقتی این میزان خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، گیاه فلفل در حال رشد نمی‌تواند مواد معدنی مهم آب را به طور موثر مصرف کند.

بهترین pH برای کشت هیدروپونیک فلفل دلمه‌ای از 6 تا 6.5 است. باید اطمینان حاصل شود که برای حفظ رشد گیاه با سرعت ثابت و pH مناسب، نوسانات pH به طور منظم انجام نمی‌شود.

شیب بستر کاشت و حجم زه آب در کشت هیدروپونیک فلفل

در کشت هیدروپونیک فلفل شیب بسته به نحوه تخلیه زه آب بین 0/5 تا 1 درصد مناسب است

حجم زه آب در مراحل مختلف رشدی در کشت هیدروپونیک فلفل  متغیر است. در زمستان بهتر است زه آب کمتر حدود 20-10 درصد و در تابستان بین 30-20 درصد مناسب است.

آماده‌سازی بستر در کشت هیدروپونیک فلفل

در صورت استفاده از کوکوپیت و پرلیت بستر مناسب کشت نسبت 50درصد کوکوپیت و 50 درصد پرلیت می‌باشد.

تراکم کاشت در کشت هیدروپونیک فلفل

تراکم کاشت  نباید بیش از 30000 بوته در هکتار باشد (بر اساس 0.4متر در داخل ردیف ، 0.4 متر در ردیف و 1.5 متر راهرو) کاشت در تراکم بالاتر توصیه نمی‌شود زیرا عملکرد افزایش نخواهد یافت.

تراکم ایده آل کاشت بین 25000 بوته در هکتار است. این امر هوادهی مناسبی برای محصول فلفل فراهم می‌کند که برای رشد بهینه به محیط تهویه مناسب نیاز دارد.

نور

فلفل دلمه‌ای در حال رشد برای توسعه پایدار حداقل به 14 تا 18 ساعت نور هر روز نیاز دارد. این گیاه روز خنثی است. بنابراین، طول نور طبیعی دریافتی آن‌ها روی شکوفایی فلفل تأثیر نمی‌گذارد.

اگرچه برخی از نورهای مصنوعی مانند فلورسانس ممکن است شدید نباشند، شما می‌توانید از لامپ HID یا LED استفاده کنید که برای سیستم گرمایش گیاهان نیز مناسب است. تولیدکنندگان تجاری این نوع روشنایی را ترجیح می‌دهند.

دما

یک قانون کلی مشخص در مورد دامنه دما برای پرورش فلفل وجود دارد که هر پرورش دهنده‌ای به شدت از آن پیروی می‌کند. دمای شب باید بیش از 18 درجه سانتی‌گراد و در روز حدود 30 درجه سانتی‌گراد باشد.

باید دمای رشد را در زیر 34 درجه سانتی‌گراد حفظ کرد. حتی در هوای گرم نیز هرگز نباید دما به 35 درجه سانتی‌گراد برسد تا از ریزش گل جلوگیری شود.

دما می‌تواند بر رشد کلی میوه‌های فلفل تأثیر بگذارد. تغییر ناگهانی در این عامل باعث کاهش کیفیت میوه می‌شود ، بنابراین حفظ تعادل دمایی مهم است.

رطوبت مورد نیاز برای کشت هیدروپونیک فلفل

مانند گوجه‌فرنگی، رطوبت مورد نیاز برای پرورش هیدروپونیک فلفل 55 تا 65 درصد است. رطوبت بالاتر از 80–60 درصد قابل تحمل است، اما برای فلفل توصیه نمی‌شود. زیراممکن است منجر به تغییر شکل میوه‌ها شود.

هدایت الکتریکی آب آبیاري برای تهیه محلول غذایی در کشت هیدروپونیک فلفل

هدایت الکتریکی محلول غذایی یا شوري محلول مصرفی را نشان می‌دهد و حاکی از میزان غلظت عناصر و بنیان‌های غذایی یونیزه شده است.

هرچه غلظت یون‌ها بیشتر باشند، جریان الکتریکی بیشتر برقرار شده و عدد هدایت الکتریکی بالاتری نشان می‌دهد و هرچه غلظت عناصر کمتر شود هدایت الکتریکی (EC) کمتري نشان داده می‌شود.

معمولا مناسبترین هدایت الکتریکی کمتر از 2 می‌باشد هر چند میزان حساسیت گیاهان گوناگون به شوري متفاوت می‌باشد، ولی معمولاً هدایت الکتریکی‌ بالاتر از 3 بتدریج بر رشد و کیفیت گیاهان اثر منفی خواهد گذاشت.

با این وصف براي ساختمان محلول‌های غذایی از آبی که هدایت الکتریکی آن کمتر از 1 لازم است  1 می‌باشد استفاده نمود، زیرا پس از ساخت محلول غذایی با آب، هدایت الکتریکی آن به نسبت اضافه کردن عناصر غذایی افزایش می‌یابد.

حال اگر آب مصرفی، هدایت معادل 2 داشته باشد، پس از اضافه کردن عناصر غذایی  هدایت الکتریکی بیشتر از 2 و نزدیک 3 خواهد شد.

جهت آشنایی با فرمول غذایی فلفل به بحث مدیریت تغذیه مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *